Dit weekend deed ik een bikefit! Benieuwd wat er veranderd is aan mijn fietshouding? Hier laat ik het je zien!

Degenen die wel eens met mij fietsen, weten dat ik al een tijdje graag een bikefit wil doen. Zit ik wel ver genoeg voorover? Moet mijn stuur niet lager? Yes, dat zijn vragen die mij bezig kunnen houden! Na een jaar fietsen besloot ik dat het tijd werd om alle twijfel weg te nemen en die bikefit in te plannen!

Thuis had ik op internet verschillende opties bekeken voor een bikefit. Ook had ik bij mijn wielrenvereniging wat rond gevraagd naar de ervaringen van anderen. Mijn keuze viel uiteindelijk op een bikefit bij Joep van Kesteren van Pedaalkracht te Nijmegen. Joep is bewegingswetenschapper en fietsliefhebber. Wat mij aansprak, is dat hij zijn wetenschappelijke kennis en ervaring combineert met een persoonlijke benadering. Bovendien is Nijmegen in de buurt van de Posbank, en die stond hoog op mijn fiets wishlist. De afspraak bij Pedaalkracht was dus snel gemaakt!

Afbeeldingsresultaat voor pedaalkracht

De bikefit begon met een intakegesprek. Met Joep nam ik door wat voor fiets ik heb, of ik klachten heb en wat mijn doelen zijn. Ik vertelde Joep dat ik geen klachten heb, maar dat ik wel graag wil weten of ik nu echt goed op mijn fiets zit. Dit mede omdat ik volgende maand The Ride Ardennes ga fietsen, waarin een rit zit van 185 kilometers met flink wat hoogtemeters… *slik* De hoogste tijd voor die bikefit, dus!

Joep begon met het analyseren van mijn lichaamshouding. Een stukje lopen, een knie optillen, door één been zakken, het been buigen, tenen aanraken… Dat ging me allemaal wel goed af. Joep zei lachend dat hij wel kon zien dat ik ook andere sporten had gedaan. Dat klopte, ik heb voordat ik begon met fietsen, heb ik veel aan crossfit gedaan. Met die kracht en lenigheid zit het dus (nog) wel goed!

Daarna was het tijd om mijn schoenplaatjes onder de loep te nemen. Aangezien mijn schoenplaatjes aardig waren versleten, had ik nieuwe meegenomen. Die heeft Joep er gelijk opgezet. Daarbij heeft hij de plaatjes in een meer natuurlijke stand van mijn voet geplaatst voor meer efficiëntie en minder kans op klachten. Hij raadde me aan om met een zwarte stift de plek van mijn plaatjes te markeren, zodat ik de volgende keer zelf de plaatjes precies op de goede plek kan zetten. Een goede tip!

Toen begon het echte werk. Joep had mijn fiets in een Tacx geplaatst, en ik mocht gaan zitten en trappen. Joep maakte wat opnames en bekeek hoe ik fietste. Al snel was hem duidelijk dat mijn zadel te laag en te ver naar achteren stond. Hup, het zadel mocht maar liefst 17 mm hoger en 9 mm naar voren. Joep heeft ook de zadeldruk gemeten. Naar aanleiding daarvan heeft hij mijn zadel horizontaal gezet, zodat ik minder druk op mijn zitbotjes krijg. Verder heeft hij de shifters van mijn stuur iets naar binnen gezet voor een ergonomische greep.

Wat een veranderingen! Toen ik mijn fiets weer opstapte, merkte ik het verschil direct. Het voelt compacter, en sportiever. Joep vertelde me dat deze nieuwe houding in het begin misschien vreemd zou aanvoelen, maar dat ik er – als het goed is – na een paar weken wel aan gewend zou zijn. Hieronder zie je hoe het eerst was, en hoe het nu is.

Na het afstellen van de fiets heb ik op verzoek van Joep nog wat gefietst, zodat Joep mij nog wat tips kon meegeven voor het verbeteren van mijn houding. Na wat peddelen vroeg hij of ik wel eens last had van tintelende handen, en ja, dat is zo! Joep vertelde me dat dit mogelijk komt omdat ik veel druk uitoefen op mijn handen tijdens het fietsen. Hij raadde mij aan op te letten dat ik minder op mijn stuur leun, mijn schouders meer ontspan en de spanning op mijn buikspieren houd. Werk aan de winkel voor mij!

Joep sloot de bikefitting af met het opmeten van alle maten. Alles staat netjes in een rapport genoteerd, dat ik achteraf per e-mail heb ontvangen. Handig als ik bijvoorbeeld een fiets ga huren op vakantie en deze wil afstellen.

Al met al kijk ik terug op een geslaagde bikefit. Een leuke extra van de bikefit vond ik dat Joep tussendoor allerlei interessante weetjes vertelde, bijvoorbeeld over een goede manier van trainen, maar ook over leuke routes in de buurt. Na de bikefit ben ik lekker de Posbank op gegaan. Of de (grote) verschillen mij verbetering gaan brengen, kan ik op basis van één ritje natuurlijk nog niet zeggen. Ik hoop jullie daar binnenkort wat meer over te vertellen!